⌘ Freelance B2B-mainonnantekijä
Olen mainonnan käytännön rakentaja, en strategiakonsultti.
Nimeni on Mika Lind. Teen B2B-yrityksille digimainontaa, joka tuottaa myynnille laadukkaita liidejä.
Olen suomalainen freelance-mainonnantekijä. Olen tehnyt B2B-mainontaa noin kahdeksan vuoden ajan. Olen työskennellyt yrityksissä markkinoijana, digimainos- ja analytiikkatoimistossa Senior Specialistina, sekä vuosia myös freelancerina. Vuosien varrella olen työskennellyt yli kolmenkymmenen yrityksen kanssa, suomalaisista pk-yrityksistä satojen miljoonien liikevaihdon kansainvälisiin konserneihin.
Asun ja työskentelen sieltä missä on hyvä yhteys, kesäisin yleensä Suomessa ja muulloin muualla. Asiakkaani ovat yleisimmin pohjoismaisia B2B-yrityksiä, joilla on yleensä oma markkinointitiimi tai vähintään yksi henkilö, joka vastaa sisällöistä ja brändistä. Minun roolini on hoitaa mainonta ja siihen liittyvä mittaus ja analytiikka.
Minä freelancerina
Millainen minä olen freelancerina
Mainostoimistot tarjoavat laajaa osaamista ja palavereita niin paljon kuin haluat, minä tarjoan digimainontaan erikoistunutta osaamista ja helpotusta palavereista. Strategiakonsultit tarjoavat slide-deckiä, mutta katoavat kun asiat pitäisi implementoida.
Minä suunnittelen mainonnan strategian ja kulun sen perusteella mitä te sanotte ja reagoin riippuen miten markkinat vastaavat meidän mainonnan toimeisiin. Tässä hommassa harvemmin tarvitsee rakentaa strategiaa, koska se menee roskakoppaan kuitenkin nopeasti. Kunhan saan teiltä ne asiat mitkä eivät muutu usein, eli teidän kohderyhmän ja mainonnan tavoitteet, niin tiedän suunnitella ja rakentaa loput.
Minun tarkoitukseni ei myöskään ole olla sinulle vielä yksi lisää kalenterimerkintä, sinulla on luultavasti niitä aivan tarpeeksi.
Olen tehnyt tätä niin monta vuotta, että tiedän varsin hyvin ettei tulokset muutu etenkään B2B-yrityksille kuukaudessa juuri mihinkään, joten miksi maksaisit siitä 1000 €/kk, että minä valmistaudun palaveriin 4–5 h, jossa istumme jutellen siitä miten mikään ei ole muuttunut?
Alussa kun yhteistyö aloitetaan, niin toki on paljon yhteydenpitoa ja muutama palaveri, jotta saadaan käyttäjätunnukset, oikeudet, kohderyhmät ja mainonnan tarkoitus laitettua kuntoon, mutta sen jälkeen otamme suurimman osan asiakkaistani kanssa palaveria 3–6 kk välein.
Mainonta rullaa, näette raportista aina miten asiat etenee ja laitan teille sähköpostia aina kun on jotain huomionarvoista. Tämä on toiminut erittäin hyvin ja moni asiakas on lopulta kiitellyt sitä, ettei heidän tarvitse kuluttaa asiaan niin paljoa aikaa.
Periaatteet
Miten ajattelen mainontaa
- 01
Pitkäaikainen kumppanuus, ei lyhyt projekti
Mainonta on kone, jota rakennetaan kuukausissa ja sen optimointiin menee vuosia, se ei ole viikkojen rykäisy. Kausituotteisiin painottuvat palvelut ja tuotteet ovat asia erikseen, mutta etenkin B2B-yrityksillä, joissa ostopäätöksiin osallistuu yleensä moni ja myyntisyklit ovat pitkiä, ei viikkojen kampanjoilla saavuteta juuri mitään muuta kuin rahankulua.
Mainosalustojen algoritmit eivät myöskään ehdi oppia juurikaan lyhyistä kampanjoista. Mitä enemmän konversioita ja oikeita signaaleita, sitä paremmin mainosalustan algoritmi fokusoituu.
LinkedInissä taas, jossa kohdeyleisö on tärkeämpi kuin algoritmi, näkyy ostopäätösten kesto sekä se todellisuus, että suurin osa ei ole ostamassa juuri nyt. 6 kuukaudessa saadaan hieman tietoa miten on mennyt, mutta vasta vuoden päästä voidaan vetää isompia johtopäätöksiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö mainontaa optimoitaisi koko tämän ajan. Sitä kyllä tehdään, mutta on tiettyjä signaaleita jotka ovat herkempiä ja toisia joissa menee kauemmin.
- 02
Mittaus ennen mainontaa
Vanha sanonta ”et voi optimoida sitä, mitä et voi mitata” pätee etenkin digimainontaan. Digimainonnan tekeminen ilman toimivaa konversiomittausta on täysin rahanhaaskausta.
Mittaaminen on myös hieman harhaanjohtava termi, sillä oikeastaan kyse on mittauksesta ja suunnistuksesta. Ilman konversiomittausta mainosalustan algoritmi on täysin sokea mainonnan tavoitteille ja menee aina sieltä mistä aita on matalin. Tällä tavalla saadaan tuhansittain roskayleisöä kotisivuille, joka poistuu sieltä 99,9 % todennäköisyydellä.
Konversiomittaus varmistaa, että mainosalusta tietää mitä me haluamme mainonnalta, ja pakottaa sen oikeaan suuntaan. Sen lisäksi työhön liittyy paljon muuta, mutta tuo on perusta, josta en tingi koskaan.
- 03
Vähemmän on enemmän
Yksi kanava hyvin tehtynä tuottaa yleensä enemmän kuin viisi keskinkertaisesti. En suosittele jakamaan budjettia moneen eri kanavaan, ennen kuin budjetin koko on siihen tarpeeksi kattava. Monesti B2B-yrityksen kannattaa aloittaa Google Adsin hakusanamainonnalla, koska siellä on sitä nykyistä kysyntää teidän palvelulle tai tuotteelle, sillä kohderyhmä hakee sieltä ratkaisua ongelmaansa.
Sanon tämän siitäkin huolimatta, että minun hinnastoni perustuu kanavien ja mainostilien määrään. Tärkeintä on, että tehdään asiat järkevästi. LinkedIn taas on hyvä brändin kasvattamiseen ja uuden kysynnän luontiin, ja sillä voidaan myös kohdentaa suoraan sille yleisölle, jonka te tiedätte olevan teille tärkeä. Nämä ovat siis yhdessä kaikista paras kombo, mutta ei kannata lähteä mainostamaan molempiin, jos budjettia on vain yhteen.
- 04
Suoraa puhetta, ei jargonia
Tapanani on kertoa aina rehellisesti mikä toimii ja mikä ei. En myöskään peittele epäonnistumisia tai haasteita, sillä molemmista opitaan, kunhan mittaamme oikeita asioita ja ymmärrämme asioiden detaljit. Avoin keskusteluyhteys keskenämme johtaa yleensä parhaaseen yhteistyöhön, jossa molemmat saamme apua toisiltamme ideointiin ja ongelmanratkaisuun.
Yhteistyö
Ryhdytään hommiin.
Aloitetaan keskustelusta. Kerro yrityksestäsi ja mainonnan nykytilasta, niin katsotaan millä tavalla voin teitä auttaa.
Ota yhteyttä →